Asset Publisher Asset Publisher

Return to Full Page

شبکه ها و رسانه های اجتماعی


به وب سایت آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری و اطلاعاتی دانشگاه تهران، دانشکده علوم و فنون نوین خوش آمدید. مأوریت این آزمایشگاه اجرای تحقیقات نوین در زمینه های زیر است:

 

  • تحلیل رسانه ها و شبکه های اجتماعی: گستردگی استفاده از رسانه‌ها و شبکه­ های اجتماعی مجازی (همچون فیس­بوک، توئیتر، تلگرام و خبرگزاری ­های برخط) و تاثیرگذاری آن ها بر کسی پوشیده نیست. در واقع، فعالیت‌های روزانه بسیاری از افراد جامعه، در رده­ های سنی مختلف، به فضاهای مجازی کشیده شده است. رسانه‌ها و شبکه­ های اجتماعی مذکور در دهه اخیر به‌ سرعت رشد و تکامل یافته و به‌عنوان ابزاری قدرتمند و تاثیرگذار در شکل ­گیری روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شده‌اند. روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات به شکل متن، تصویر و ویدیو، بر روی اینترنت تولید، توزیع و استفاده می‌شود که تأثیر زیادی در شکل­ گیری رفتارهای اجتماعی کل جامعه خواهد داشت. لذا تحلیل این اطلاعات، مدل سازی فرآیندها و انجام پیش بینی برمبنای مدل­ های توسعه داده شده برای کاربردهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این راستا، تمرکز پروژه­های تحقیقاتی آزمایشگاه شبکه ­های کامپیوتری و اطلاعاتی بر روی تحلیل ساختاری و محتوایی رسانه­ ها و شبکه­ های اجتماعی است.
  • اینترنت اشیا (IoT): ایده کلی اینترنت اشیا، شکل­ گیری شبکه­ ای از اشیا به منظور ایجاد محیطی هوشمند می باشد. این بدان معنا است که اشیا پیرامون ما قادرند از محیط اطراف خود داده­ های مفیدی را از طریق حسگر جمع ­آوری کرده و آن ها را برای پردازش و اتخاذ تصمیمات لازم به یک سیستم مرکزی منتقل کنند. سرویس­ ها و کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه­ های متنوعی همچون مدیریت شهری هوشمند، سلامت الکترونیک، مدیریت انرژی و ساختمان­ های هوشمند، مطرح می­ باشند. در معماری این فناوری لایه­ های مختلفی وجود دارد که تمرکز آزمایشگاه شبکه ­های کامپیوتری و اطلاعاتی بر روی توسعه زیرساخت­ های شبکه­ ای و پردازش داده­ های جمع­ آوری شده است.