Asset Publisher
شبکه ها و رسانه های اجتماعی
شبکه ها و رسانه های اجتماعی
به وب سایت آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری و اطلاعاتی دانشگاه تهران، دانشکده علوم و فنون نوین خوش آمدید. مأوریت این آزمایشگاه اجرای تحقیقات نوین در زمینه های زیر است:
- تحلیل رسانه ها و شبکه های اجتماعی: گستردگی استفاده از رسانهها و شبکه های اجتماعی مجازی (همچون فیسبوک، توئیتر، تلگرام و خبرگزاری های برخط) و تاثیرگذاری آن ها بر کسی پوشیده نیست. در واقع، فعالیتهای روزانه بسیاری از افراد جامعه، در رده های سنی مختلف، به فضاهای مجازی کشیده شده است. رسانهها و شبکه های اجتماعی مذکور در دهه اخیر به سرعت رشد و تکامل یافته و بهعنوان ابزاری قدرتمند و تاثیرگذار در شکل گیری روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شدهاند. روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات به شکل متن، تصویر و ویدیو، بر روی اینترنت تولید، توزیع و استفاده میشود که تأثیر زیادی در شکل گیری رفتارهای اجتماعی کل جامعه خواهد داشت. لذا تحلیل این اطلاعات، مدل سازی فرآیندها و انجام پیش بینی برمبنای مدل های توسعه داده شده برای کاربردهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این راستا، تمرکز پروژههای تحقیقاتی آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری و اطلاعاتی بر روی تحلیل ساختاری و محتوایی رسانه ها و شبکه های اجتماعی است.
- اینترنت اشیا (IoT): ایده کلی اینترنت اشیا، شکل گیری شبکه ای از اشیا به منظور ایجاد محیطی هوشمند می باشد. این بدان معنا است که اشیا پیرامون ما قادرند از محیط اطراف خود داده های مفیدی را از طریق حسگر جمع آوری کرده و آن ها را برای پردازش و اتخاذ تصمیمات لازم به یک سیستم مرکزی منتقل کنند. سرویس ها و کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه های متنوعی همچون مدیریت شهری هوشمند، سلامت الکترونیک، مدیریت انرژی و ساختمان های هوشمند، مطرح می باشند. در معماری این فناوری لایه های مختلفی وجود دارد که تمرکز آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری و اطلاعاتی بر روی توسعه زیرساخت های شبکه ای و پردازش داده های جمع آوری شده است.